Google gör ingen skillnad på taklampa och taklampor

Någonting som blir uppenbart när man jobbar med SEO och använder verktyg som Google Sökordsplanerare är att Google inte gör någon skillnad på singular och plural ord.

För er som inte känner till den så är sökordsplaneraren (keyword planner på engelska) ett verktyg so Google tillhandahåller för alla betalande Adwords kunder. Med sökordsplaneraren kan man söka efter sökord och se hur många sökningar per månad det görs på det ordet. Om man bara vill ha information från ett område, kan man justera sin sökning efter stad, län eller land. Så om man exempelvis vill se hur många som söker på fasadputsning i Varberg, så kan man se det.

Nu har ni fått lite information angående sökordsplaneraren och hur den används.

När man skriver in orden taklampa och taklampor i sökordsplaneraren klumpar Google ihop dessa ord och man ser ett medelvärde av den totala sökningen per månad. Just plural vs singular är något som Google klumpar ihop mest, över 80% av plural och singular klumpas ihop. Andra ordtyper som klumpas ihop är förkortningar, till exempel Sveriges Television vs SVT, olika verbstammar så som spelar vs spelade vs spelat, sökord med och utan punkt så som m.v.h vs mvh, samt felstavade ord.

I det stora hela är det bra att Google rättar vissa ord, att den känner igen att man menar kärlek istället för käklek, men att Google klumpar ihop plural och singular gör det besvärligt att veta exakt antal sökningar per månad. Ha därför detta i åtanke när ni gör egen SEO på era sidor.