Ha tydlig text, även vid försäljning av arbetsbänk

Om ni äger en ehandelswebbplats är det extremt viktigt att ni tänker på att vara tydliga om vad ni säljer i texten på sidorna. Tänk på att inte ha flera olika produkter i icke relevanta kategorier, det är bara förvirrande för era kunder, och göra den övergripande beskrivningen av kategorin svårskriven. Så säljer ni mattor, ha en mattkategori, säljer ni arbetsbänkar, ha en arbetsbord/arbetsbänk-sida med olika sådana produkter. Utifall någon matta eller arbetsbänk har nedsatt pris, kan det också vara smart att promota denna på förstasidan av er ehandelswebbplats.

Allt detta gäller förstås försäljning av kläder också, men med kläder måste man vara ännu mer skarp i hur man strukturerar och framförallt presenterar varorna man säljer. Till exempel måste man vara ännu mer tydligare i ens produkttexter, detta då andra försäljare också säljer samma kläder från samma varumärke. Att då strukturera webbplatsen med separata menyval för varje varumärke gör att den sidan kan potentiellt ranka bättre, då den anses mer relevant än konkurrenters sidor med det varumärket. Exempelvis kan man ha en sida för varumärket Only, på sidan finns produktlänkar på produkter som Top Only, Tröja Only osv. Med en samlad sida för samma varumärke kan kunder hitta alla Only-produkter som ni säljer.

Tipsen som gäller för kläder gäller förstås också för elektronikprodukter som Iphone, Playstation, med fler.